Tuesday 18 September 2012

Apakah itu Iman, Islam, dan Ehsan ? Dan bilakah hari kiamat itu?

1.KITAB IMAN

Hadith riwayat Abu Huraurah ra.., ia berkata: 

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w muncul di antara kaum muslimin. Lalu datang seorang laki-laki dan bertanya:

 Wahai Rasulullah, apakah iman itu?
Rasulullah s.a.w menjawab menjawab: Engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, pertemuan dengan-Nya, rasul-rasul-Nya dan kepada hari berbangkit.

Orang itu bertanya lagi:

Wahai Rasulullah apakah islam itu?
Rasulullah s.a.w menjawab : Islam adalah engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa pun, mendirikan sholat fardu, menunaikan zakat wajib dan berpuasa di bulan ramathan.

Orang itu kembali bertanya :

Wahai Rasulullah, apakah ehsan itu?
Rasulullah s.a.w menjawab: Islam adalah engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu.

Orang itu bertanya lagi:

Wahai Rasulullah s.a.w bilakah hari kiamat itu?
Rasulullah s.a.w menjawab : Orang yang ditanya mengenai masalah ini tidak lebih tahu dari orang yang bertanya; Tetapi aku akan ceritakan tanda-tandanya; Apabila orang yang miskin papa menjadi pemimpin manusia, maka itu termasuk di antara tandanya. Apabila para pengembala domba saling bermegah-megahan dengan gedung. Itulah sebahagian dari tanda-tandanya yang lima, yang hanya diketahui oleh Allah s.w.t .

Kemudian Rasulullah s.a.w , membaca firman Allah s.w.t : Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang hari kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun dapat mengetahui dengan pasti apa yang akan diusahakan besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

Kemudian orang itu berlalu, maka Rasulullah s.a.w bersabda: Panggillah ia kembali! Para sahabat beranjak hendak memanggilnya, tetapi mereka tidak melihat seorang pun. Rasulullah s.a.w bersabda: Ia adalah Jibril, ia datang untuk mengajarkan manusia masalah agama mereka. Shahih Muslim No.10

1 comment: