Tuesday 18 September 2012

Rukun Islam

3. Kitab Iman.

Hadith riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata:

Kami dilarang bertanya kepada Rasulullah saw. tentang sesuatu. Yang mengherankan kami bahawa seorang badui yang beradap mengajukan pertanyaan kepada beliau dan kami mendengarkan. Suatu hari datang seorang badui, lalu berkata:

 Wahai Muhammad, utusanmu telah datang kepada kami, ia menyatakan bahawa engkau menyatakan bahawa Allah telah mengutuskanmu. Rasulullah saw. menjawab: Benar.

Orang itu bertanya: Kalau begitu siapakah yang menciptakan langit? Rasulullah saw. menjawab Allah.

Orang itu bertanya: Siapakah yang menciptakan bumi? Rasulullah saw. menjawb: Allah.

Orang itu bertanya: Siapakah yang menegakkan gunung-gunung ini dan menjadikan sebagaimana adanya ? Rasulullah saw. menjawab: Allah.

Orang itu berkata: Demi zat yang telah menciptakan langit menciptakan bumi dan menegakkan gunung bahwa Allah-lah yang mengutuskanmu? Rasulullah saw. menjawab: Ya.

Orang itu berkata: Utusanmu mengatakan bahawa kami wajib mengerjakan sholat lima waktu dalam sehari semalam. Rasulullah saw. menjawab: Benar. Orang itu berkata: Demi Zat yang mengutuskanmu, apakah Allah yang memerintahkanmu? Rasululah saw. menjawab: Benar.

Orang itu berkata: Utusanmu mengatakan, bahwa kami wajib mengeluarkan zakat harta kami. Rasulullah saw. menjawab: Benar. Orang itu bertanya Demi Zat yang mengutuskanmu apakah Allah yang memerintahkanmu? Rasulullah menjawab: Ya.

Orang itu berkata: Utusanmu juga menyatakah bahawa kami diwajibkan puasa pada bulan ramadan. Rasululah menjawab: Benar. Orang itu bertanya: Demi Zat yang mengutuskanmu, apakah Allah yang memerintahkanmu? Rasulullah saw. menjawab: Ya.

Orang itu berkata: Utusanmu mengatakan pula bahawa kami wajib menunaikan ibadah haji ke baitullah, jika mampu. Rasulullah menjawab: Benar.

Kemudian orang itu pergi, seraya berkata: Demi Zat yang mengutuskanmu dengan bahawa kebenaran, aku tidak akan menambahkan atau mengurangi semua apa yang telah engkau terangkan. Mendengar itu, Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya jika benar apa yang diucpkan, ia akan masuk syurga.
Shahih Muslim No.13

No comments:

Post a Comment