Sunday 21 October 2012

Kacang Bendi(Belendiaq) Panjang


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para sahabat sekalian, hari ini saya ingin kongsikan bersama semua iaitu kacang bendi atau orang kedah cakap iaitu kacang Belendiaq.. kacang bendi ini memang sangat sedap dimakan bersama gulai, masak kicap, dan ada juga yang buat ulam-ulam segar ketika makan tu. Biasanya kita pernah tengok di pasaran kacang bendi yang panjangnya dalam lingkungan 10cm -20cm ja kan? tapi hari ini saya igin kongsikan bersama anda kacang bendi yang saya tanam yang panjangnya hampir 40cm.. Percaya tak anda? klau bagi mereka yang biasa yang tanam bendi ini mungkin tidak pelik tapi bagi mereka yang pertama kali tengok pasti akan rasa pelik sikit rasanya.. Benih bendi ni pun payah nak dapat kat luar..Rasa bendi ni rapuh agak lendir daripada bendi yang dijual dipasaran.. gambar ini saya ambil beberapa tahun dulu.. Bendi dibawah ni usianya dah matang dan boleh dipetik untuk dimakan.. Nyum x3.. klau tunggu lama sikit ka nanti luat sunggoh la bendi ni.. macam makan kulit kayu.. hahaha.. 
Inilah gambarnya... ^^


Inilah kacang bendi tu.. hehehe.. 


Terima Kasih kerana mengunjungi blog saya.. jika sahabat ada idea-idea yang menarik bolehlah dikongsi bersama ya... ^^

1 comment: